« Share this page!
©2010 - 2024
©2017
Subsidietoekenning Fonds 21 – Tin Men & Metropole Orkest

Op vrijdag 3 en zaterdag 4 juni ontmoet Metropole Orkest de band Tin Men and the Telephone voor concerten in de Hallen in Amsterdam. Of eigenlijk… is de term concert hier nogal misleidend, het zijn meer interactieve concertervaringen waarbij publieksparticipatie en improvisatie een grote rol spelen. Het  is een van de 14 projecten die zijn gehonoreerd bij de Open Call Toekomstmuziek! Met deze programmaregeling wil Fonds 21 vernieuwende muziekprojecten stimuleren die actuele muziek meer bekendheid geven bij en laagdrempeliger te maken voor een breder, met name jonger publiek.

Publiek als dirigent

Tin Men and the Telephone is een Amsterdams jazztrio rondom pianist Tony Roe. Hun handelsmerk is de creatieve en innovatieve benadering van geïmproviseerde muziek, waarbij ze multimedia mengen met het bespelen van hun instrumenten. Samen met het Metropole Orkest betrekt het trio het publiek bij de concerten middels de zowel gehate als geliefde smartphone. Met een vooraf te downloaden app worden bezoekers in staat gesteld invloed uit te oefenen op het concert. Zo kan er bijvoorbeeld worden gestemd welke musicus mag soleren, is het mogelijk de lampen op het podium te bedienen en transformeren telefoons in speakers waaruit muziek klinkt. Daarmee staat het concert naast Tony Roe en Metropole Orkest chef-dirigent Jules Buckley óók onder leiding van het aanwezige publiek. Bezoekers kunnen zelfs eigen akkoorden, melodieën en ritmes maken waarop de gelegenheidsformatie gaat improviseren.

March 16, 2017

»
Stichting Muziekinnovatie spant zich sinds 2010 in voor grensverleggende muzikale initiatieven binnen Nederland. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om muziek die de grenzen met andere media doorbreekt en multimediale kunstuitingen waarvan muziek een onderdeel is.
Tin Men & the Telephone ontvangt bijdrage FPK voor internationale promotieplannen
bekijk project »
Fast Forward /